מיומנויות חברתיות סוללות את הדרך להשתלבות בחברה, ליצירת קשרים ולשיפור איכות החיים וצריך לעבוד עליהן, גם לפתרון של משבר בזוגיות.
מיומנויות חברתיות, הן ללא ספק תנאי הכרחי להצלחה בחיים בכלל ובקשרים בינאישיים בפרט. היעדרן, עלול להביא לפגיעה בתפקוד, הן בתחום הרגשי והן בתחום החברתי, התעסוקתי והזוגי.
המיומנויות הללו, הבאות לביטוי ביכולת לראות את האחר, לפתור מחלוקות, להביע בחופשיות רצונות והעדפות באמצעות מילים, כמו גם הבעות פנים ושפת גוף, עומדות בבסיס של יצירת קשרי חברות עמוקים ופוריים וקשרים זוגיים משמעותיים.
איך מתפתחות מיומנויות חברתיות?
המיומנויות החברתיות אינן מולדות. תינוקות מגיעים אמנם לעולם עם יכולת בסיסית ליצירת קשר, אך יחלפו שנים עד שיפתחו מיומנויות חברתיות מספקות, בעקבות השפעת הסביבה, לצד ההתפתחות הרגשית והקוגניטיבית האישית.
עם הגדילה וההתפתחות, הילד מבין שגם לאחרים רגשות ומחשבות, שיכולים להיות שונים משלו, הבנה העומדת בבסיס של פיתוח מערכות יחסים יותר ויותר מורכבות.
אם בגיל שלוש, הוא כבר ער לשונות של האחר ויכול להבחין מי חבר ומי לא, בגילאי בית הספר ובמהלך ההתבגרות, מתפתחת תפיסה מורכבת יותר של הזולת, גדל העניין בהיכרויות מעמיקות, מעבר להנאה במחיצת האחר, מה שמוביל בין השאר, ליצירת קשרים זוגיים.
פיתוח מיומנויות חברתיות, מושפע רבות מהכוונה של ההורים ודמויות חינוכיות אחרות, שאמורה לאזן בין חיזוק הביטחון העצמי של הילד, לבין הצבת גבולות. זה מתחיל מההנחיות הבסיסיות, לומר "שלום", "תודה" ו"בבקשה", לדעת להמתין בסבלנות וכד' ומתרחב עם הזמן לתחום שבין נימוס בסיסי, ליכולת לפתור קונפליקטים.
השפעת הסביבה, הקרובה והרחוקה יותר, היא גורם מכריע בהתפתחות המיומנויות החברתיות והלמידה לא נעשית רק בהנחייה ישירה, אלא גם בצפייה בהתנהלות ההורים ומבוגרים אחרים בחברה ובחיקוי שלה.
הגורמים לקשיים חברתיים
קושי ברכישת המיומנויות החברתיות עשוי לנבוע מכמה גורמים:
- סביבה בעייתית – סביבת המספקת לילד מודל שלילי, יכולה לחבל ברכישת המיומנויות. הזנחה והיעדר הנחייה נכונה, למשל, או מאידך פינוק יתר, יכולים להניב תוצאות שליליות כמו גם אווירת אלימות וחוסר כבוד לזולת בבית, או סביבה תרבותית הדוחה את הילד על רקע שונות ומונעת ממנו אפשרות להתאמן על פיתוח קשרים.
- לקויות מולדות – קושי בפיתוח מיומנות חברתית עלול להיות תוצאה של לקות מולדת, אם זו הפרעת קשב וריכוז, היפר אקטיביות, קשיים בוויסות חושי או הפרעות תקשורת כמו אוטיזם.
- קשיים רגשיים – הקושי יכול להיות גם רגשי, במקרים שבהם הילד עבר חוויה טראומטית המקשה עליו להיפתח וליצור קשרים, או במקרים שהוא סובל מבעיות כמו דיכאון, חרדה חברתית או ערך עצמי נמוך.
איך משפרים מיומנויות חברתיות?
למרות שהבסיס לרכישת מיומנויות חברתיות נוצר בילדות, ניתן לשפר אותן בכל גיל. בגיל הילדות, זה יכול להתבצע במסגרת טיפולים קבוצתיים, הממוקדים ברכישת מיומנויות כמו יכולת להפסיד, להתחלק עם אחרים ולפתור סכסוכים באופן חיובי, באמצעות למידה ישירה, לצד משחק, מוזיקה או עבודה עם בעלי חיים.
גם מבוגרים המתמודדים עם קשיים חברתיים, יכולים להיעזר בטיפול קבוצתי, המאפשר לזהות ולחקור את מוקדי הקושי, תוך אינטראקציה ותרגול עם שאר חברי הקבוצה, קבלת משוב והגעה לתובנות.
במקביל, יכול לסייע בנושא טיפול פסיכולוגי פרטני, המאפשר חקירה מעמיקה של הקשיים ומקורם, אם מדובר בחרדה חברתית, דיכאון, לקות מולדת או מחלת נפש, כדי להתאים את הטיפול למקרה.
פיתוח מיומנויות, יכול לכלול גם עבודה על שפת גוף פתוחה ומשוחררת, יציבה נכונה בעמידה ובישיבה, מיקוד המבט בעיני הזולת וכד', במטרה לשדר ביטחון ונינוחות ולאפשר תקשורת זורמת.
זאת במקביל להתנסות יזומה בסיטואציות חברתיות במסגרות חברתיות שונות, כמו חוגים או מפגשים עם חברים, כדי להמשיך להתנסות ולהשתפר, הן בהקשבה לאחרים והן בהבעה עצמית.
מיומנות חברתית בזוגיות
זוגיות לא בריאה היא, לא פעם, תוצאה של בעיה במיומנויות החברתיות של אחד מהצדדים או שניהם. היכולת להכיל את האחר, לפתור מחלוקות ולהתפשר, להקשיב ולדבר בחופשיות על רגשות ותחושות, הם בבסיסה של זוגיות מתפקדת.
כאשר אלה לא קיימים או נשחקים עם הזמן והנסיבות ולפני שהיחסים הזוגיים נקלעים למשבר או שמתגלה בגידה באמון, כדאי לפנות לייעוץ זוגי, כדי לאוורר את הקשיים והדפוסים ולעבוד שוב על המיומנויות החברתיות של שני בני הזוג, שיחזירו את היחסים למסלול.